گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

سبک برگزاری جشنواره شعر فجر تغییر می‌کند | رقابت‌های تلویزیونی با جایزه ۲۰۰ میلیونی برگزار می‌شود

  • کد خبر: ۲۰۷۴۴۵
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
سبک برگزاری جشنواره شعر فجر تغییر می‌کند | رقابت‌های تلویزیونی با جایزه ۲۰۰ میلیونی برگزار می‌شود
دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر از تغییرات در سبک برگزاری این دوره جشنواره خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز علیرضا قزوه دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به برنامه‌های این دوره جشنواره از یک تغییر بزرگ برای مردمی کردن جشنواره و شعر خبر داد و گفت: امسال جنشواره را در دو بخش برگزار خواهیم کرد، بخش نخست که به مانند سال‌های گذشته به ارزیابی کتاب‌های شعر در ۴ بخش شعر کلاسیک، شعر نو و نیمایی، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر خواهد پرداخت. داوری‌های این بخش اکنون انجام شده و برگزیده‌ها نیز مشخص شده‌اند. این بخش امسال به جایزه کتاب سال برگشته و در قالب مراسم جایزه کتاب سال در بهمن ماه از برگزیدگان آن تجلیل خواهد شد.

وی ادامه داد:، اما بخش اصلی که امسال در قابل جشنواره شعر فجر برگزاری می‌شود، برگزاری یک رقابت سراسری بزرگ با عنوان «سرزمین شعر» است که در تهران و ۳۰ استان کشور در قالب یک برنامه تلویزیونی برگزار می‌شود. در هر استان یک برنامه برگزار می‌شود (در مجموع ۳۳ برنامه استانی) که در آن ۸ شاعر با هم به رقابت می‌پردازند. در تهران، اما ۱۰ برنامه تولید و پخش خواهد شد که در هر ۸ برنامه نخست، ۸ شرکت‌کننده با هم رقابت می‌کنند، در برنامه نهم برگزیدگان ۸ دوره گذشته باهم رقاتبت می‌کنند و در برنامه دهم که فینال است برگزیده این دوره جشنواره شعر فجر که برای نخستین بار جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی را با خود به خانه خواهد برد، مشخص خواهد شد. جایزه برگزیدگان استانی نیز بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.

قزوه با اشاره به روند برگزاری این برنامه‌های تلویزیونی گفت: جمعیتی از فعالان عرصه شعر به همراه داوران و شرکت‌کنندگان در استدیو حضور خواهند داشت، در تهران ۶۴ نفر به رقابت می‌پردازند که ۵ داور فعالیت آن‌ها ارزیابی می‌کنند.

وی در خصوص چگونگی انتخاب شرکت‌کنندگان در اتین رقابت‌ها در تهران و استان‌ها گفت: درهر شهرستان ما سرگروه‌هایی را داریم که شاعرانی که در این سال‌ها درخشیده‌اند یا استعداد‌های جدیدی هستند را شناسایی و معرفی می‌کنند، در این بین برگزیدگان کنگره‌ها، جشنواره‌ها و ... نیز در اولویت هستند.

دبیر جشنواره شعر فجر ادامه داد: در رقابت‌های تهران نیز، مصطفی محدثی خراسانی، محمود اکرامی‌فر، عبدالجبار کاکایی، علی‌محمد مودب، نغمه مستشار نظامی، علی داوودی و محمود حبیبی‌کسبی سرگروه هستند و هر کدام ۸ شاعر را برای شرکت در این رقابت معرفی کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که این بخش تنهابه این دوره جشنواره اختصاص دارد یا تغییرات اساسنامه‌ای در جشنواره رخ داده است، گفت: از دوره آینده من خبر ندارم، این طرحی بود که من به عنوان دبیر علمی به جشنواره دادم و شورای عالی شعر نیز پذیرفت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آن را تصویب کرد.

قزوه هم‌چنین از برگزرای محافل شعر در حاشیه برگزاری جشنواره فجر در ۶ نقطه از کشور خبر داد و گفت: در قم، شیراز و... محافل شعری برگزار شده است که شاعران جهان اسلامی در این محافل حضور دارند، شاعرانی از تاجیکستان، هند، پاکستان و افغانستان مهمان این دوره جشنواره هستند. البته حضور این مهمانان در بخش رقابتی جشنواره نیست.

وی در خصوص اینکه چرا یک برنامه را به رقابت سراسری بین شاعران برگزیده استانی و شاعرانی تهرانی اختصاص ندادید تا رویکرد عدالت فرهنگی دولت نیز محقق شود. گفت: حدود ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در برنامه‌های تهران از شاعران شهرستانی هستند و اینگونه نیست که ما شاعران تهرانی را شأنیت خاص داده باشیم.

قزوه گفت: برنامه «سرزمین شعر» با جایزه ۲۰۰ میلیونی از شبکه ۴ سیما و شبکه‌های استانی پخش خواهد شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->